כשהקבלן שלך מעגל פינות

נסו לנחש מה שיעור הדירות החדשות שהועברו לדיירים ובהם היו ליקויי בנייה? חוקרי הטכניון וביניהם ראש התוכנית לניהול הבנייה בטכניון הגיעו למספר מדהים – 100% מהמבנים שנמסרו ללקוחות כללו ליקוי בנייה.

כשיש קבלן שמעגל פינות ליקויי הבניה הינם בלתי נמנעים ולכן יש האומרים שבדק בית הינו חובה היום וזאת בניגוד לעשרות שנים אחורה אשר בדק בית היה המלצה בלבד.

המחקר בוצע לפני עשור, שלוש שנים לאחר מכן החליטו החוקרים לבצע בדיקה נוספת. הפעם, בניסיון לגלות האם הפיקוח שמציעים הקבלנים מטעמם מספיק או שאולי כדאי לדיירים להזמין מפקח שישרת את האינטרסים שלהם. כאן המספרים אינם מפתיעים, אפילו הגיוניים ביותר – 3% מהליקויים התגלו על ידי מפקחים מטעם הקבלנים. הדיירים שקבלו את המפתח לעומת זאת, ידעו לזהות 20% מהליקוי. מהו הפתרון?.

מדוע יש ליקויים במבנה?

לכאורה, בניין שמתוכנן היטב על ידי מהנדס מקצועי אמור להיות בטוח מסיכונים מיותרים. בפועל, יישום התוכניות מתבצע לעתים רבות תוך ניסיון לחסוך משאבים בזמן הבנייה. כאשר הקבלן שלכם מנסה להשתמש בחומרים זולים, בעובדי בנייה לא מנוסים (חלקם מוכשרים בשטח בזמן שהם בונים את הדירה שלכם) יהיו תקלות. בוקר בהיר אחד במאי האחרון החליטה עירית אשדוד לבצע בדיקת פתע במספר אתרי בנייה וחידוש מבנים מסגו תמ"א 38. שיעור האתרים שנסגר עקב ליקוי בנייה היה עצום. 

עבודה לא בטיחותית באתר עבודה

איך תוכלו לדעת שהדירה שקיבלתם תקינה?

כאשר אתם מקבלים דירה חדשה מהניילונים ההתרגשות גדולה. אתם נכנסים לדירה ומסיירים בחדרים השונים, כאשר ריח קל של צבע טרי עדיין ממלא את החלל. בשלב זה קשה מאד להתחיל לחפש את הליקויים בבית. אם יש דליפה קלה בצנרת כנראה שלא תדעו עליה עד שהמים יחלחלו לקירות.

מהפרויקטים שנבדקו – שלושה מתוך ארבעה פרויקטים. במאמר שפורסם לאחר מכן באתר גלובס הבהירה העיריה כי "לצד הסרת האחריות הבוטה של מנהלי העבודה והעדרם באתרים ניכר שחלקם ממשיכים לפעול כסדרם באין מפריע באופן לא חוקי תוך הפרת צווי בטיחות שהוצאו בגין ליקויים רבים". בשניים מתוך ארבעת הפרויקטים שנבדקו מנהלי העבודה כלל לא נכחו באתר. אז מי ישמור עבורכם על עמידה בתקנים בזמן הבנייה?

האם הקבלן גזר עליכם קופון?

לאורך השנים התגלה מגוון עצום של ליקויים על ידי חברות בדק בית וביקורת מבנים החל מליקויים קטנים בהם ניתן להבחין בקלות כמו מרצפות שבורות או ברז שאינו פועל כשורה ועד לליקויים בטיחותיים חמורים כמו… מרפסת שעשויה לקרוס פתאום. חברות מקצועיות בתחום המעסיקות אנשי מקצוע המסוגלים לאתר נזילות, בעיות תשתית מהחשמל ועד חיבור הגז, חברות אלו מייצרות דוחות בדק בית מפורטים מאד (בדרך כלל) אשר יעזרו לכם לוודא כי הקבלן שלכם לא יוכל "לעגל פינות" רק על מנת להרוויח קצת יותר ולגזור קופון. בפעם הבאה, אתם תסגרו את הפינה.

זכור, כשהקבלן שלך מעגל פינות אתה זה שתצטרך להתמודד עם ההשלכות.

נשמח אם תוכלו לשתף במידה ואהבתם.