בדק בית כחוות דעת משפטית

בדק בית הוא שם כללי לשירות שנועד לבחון נכסים שונים, כמו דירות, מבנים אשר בסופו מתקבל דוח בדק בית כחוות דעת משפטית ומקצועית בנושא ליקויים, חריגות מבנה, סכנות למיניהן ועוד. בדק בית הוא שירות המוזמן על ידי לקוחות לטובת בדיקת טיב נכס או המבנה.

מהי חוות דעת משפטית והנדסית?

בדק בית לא נועד רק לשם גילוי הממצאים גרידא, אלא גם לשם הענקת חוות דעת ופרט במקרים רבים, חוות דעת הנדסית התקפה משפטית. חוות דעת כזו הינה מעין סיכום של בדק הבית הכללי וניתנת על ידי מהנדס מומחה או על ידי בעל מקצוע המוסמך לכך. למרות שמדובר בחוות דעת התקפה משפטית, תפקידה של חוות הדעת היא גם לשמש כהוכחה בהתדיינות בין בעל הנכס לגורמים שונים, כמו הקבלן, חברת הבנייה או מוכרי הנכס, ללא הגעה לבית המשפט. עם זאת, כמובן שחוות הדעת חשובה עבור תביעות משפטיות לכשיתרחשו.

בפרט, מעיון בסוגיות ותביעות שונות בנושא שהתנהלו בין כתלי בית המשפט, ניתן למצוא התייחסות לכמה גורמים מכריעים: ראשית, קיימת חשיבות למקצועיות של בעלי המקצוע שאחראיים על בדק הבית. במקרים רבים, בית המשפט יבדוק את אמינותם ובמקרה הצורך, ימנה גם מומחה מטעמו. שנית, גם במקרים של הסדרים בין הנתבעים לתובעים בתחום זה, עדיין קיימת חשיבות לאיכות ומקצועיות חוות הדעת. שלישית, חוות הדעת נדרשת גם במקרים בהם התביעה נוגעת לנושאים משלימים לליקויים (כמו תביעה כספית הנוגעת להפסד ימי עבודה עקב תיקונים בבית וכד').

מה כוללת חוות דעת משפטית סטנדרטית בתחום?

חוות הדעת אמורה לכלול מידע כללי אודות הדירה ותנאי הבדיקה עצמה, לצד נתונים קונקרטיים אודות הממצאים בנכס. לצד זאת, חוות הדעת צריכה גם לכלול פרטים מזהים של בעל המקצוע שהעניק את חוות הדעת, לטובת הוכחת התוקף והמקצועיות של המסמך.

כך למשל, חוות הדעת תכלול תיאור של הליקויים, תמונות לעיתים, פירוט מצבו הפיזי של הנכס וכד'. כמו כן, חוות הדעת תכיל פירוט של אופן הבדיקה (כולל פירוט על המכשירים המסייעים) וכן, פירוט על המסמכים המשלימים שהוצגו לבעל המקצוע לפני או בעת בדק הבית ופרטים מזהים על בעל המקצוע שביצע את הבדיקה.

בדיקת בדק בית לבית משפט

לסיכום: מדוע חוות דעת הכרחית כ"כ

על פי חוק המכר והגנת הצרכן ישנה הגנה על רוכשי דירות בכפוך לבדק בית, איתור ליקויים וחוות דעת משפטית, מקצועית וקבילה. חוות הדעת המשפטית חיונית בעיקר במקרים של רכישת דירה חדשה, בה נמצאו ליקויים שונים ו\או נמצאו אי-התאמות בין נתוני הדירה עצמה לבין מה שהובטח ללקוח בהסכם הרכישה. בכל הנוגע לליקויים בפרט, לרבות: נזקי רטיבות, עובש, נזקי ריצוף, שברים וסדקים בדירה וכן הלאה – ליקויים אלה כוללים גם משמעות כלכלית, לצד עוגמת נפש רבה הנגרמת לרוכשים, כתוצאה מהצורך בתיקונים ואי-ההתאמה לצרכי הלקוח.

לצד המשמעות הכלכלית, קיימת גם משמעות בריאותית לחלק מן הנזקים, כמו במקרה של הימצאות רטיבות או עובש, תקלה במערכת הובלת גז, ליקויי אינסטלציה ועוד. ניתן להניח, כי לרוכש שקנה דירה, שילם עליה ממיטב כספו ומעוניין להיכנס אליה בקרוב, ייגרמו נזקים עצומים במידה ויגלה כי הדירה כוללת ליקויים מסכני בריאות, או כאלה שימנעו ממנו לשהות בדירה או להיכנס אליה במועד הרצוי.

במקרה כזה, התוקף המשפטי של חוות הדעת הכרחי עבור יכולת ההוכחה של הלקוח שהליקויים אכן קיימים ויותר מכך, שהליקויים אינם באשמתו. במקרים רבים, קיים צורך לתבוע את בעלי הדירה\חברת הבנייה או הקבלן בבית המשפט, שם כמובן יש צורך להציג נתונים תקפים ומקצועיים.

נשמח אם תוכלו לשתף במידה ואהבתם.