בדק בית עשה זאת בעצמך

האם ניתן לבצע בדק בית לנכס באופן עצמאי? הדעות חלוקות בנושא אך החלטנו לכתוב מדריך קצר ובסיסי, בדק בית עשה זאת בעצמך ובכך לאפשר לבעלי נכסים ולקוחות להחליט באופן עצמאי.

בדק בית – עשה זאת בעצמך

בניית הנכס שלכם הסתיימה סוף סוף ואתם עומדים להיכנס לבית החדש. לפני שאתם מתחילים למלא אותו בריהוט המעוצב ולמלא אותו בחפצים ובאווירה הייחודית שלכם, חשוב לבדוק היטב כי אכן אין ליקוי בנייה בנכס. חלק מהליקויים תוכלו לאתר בעצמכם ואחרים ידרשו מכם להעסיק חברה המתמחה בשירותי בדק בית מקצועיים.

מרבית רוכשי הדירה שאינם בעלי רקע בהנדסת בנייה, לא יוכלו לקרוא את התוכניות והמפרטים שצרף הקבלן לחוזה בצורה מיטבית. בנוסף, על מנת לבחון את החלק הפנימי של הקירות, הרצפות והתקרות נדרש ציוד מתאים. אספנו עבורכם, בכל זאת, חלק מהבדיקות שתוכלו לעשות בעצמכם עוד לפני שתזמינו חברה מקצועית.

עשה בדק בית בעצמך בדיקה חלקית אך חשובה

בדיקת זרם המים

נתחיל מבדיקת הצנרת שלכם. הבדיקה הבסיסית ביותר מתחילה מפתיחה של הברזים. מומלץ לבצע זאת במקביל ולבחון את לחץ המים הקרים וכן האם חלק מזרם המים אינו יורד בצורה ישרה מטה אלא בפיצוצים קלים? חשוב לדעת, כי בפעם הראשונה שתפתחו את הברזים עשוי להיות מעט אוויר בצינור וכן חול או לכלוך. תנו למים לזרום והמשיכו בבדיקה.

אם זרם המים חלש מאד כדאי לרשום זאת ולגלות האם התופעה מתרחשת בבית כולו או רק באמבטיה/מטבח? בנוסף, נסו להוריד את המים בשירותים ובחנו איזו כמות מים יוצאת מהניאגרה.

חשוב לדעת כי במקרים של נזילה ברמה בינונית לא תחושו בהבדל בהתחלה עד שתקבלו חשבון מים גבוה. לכן, חשוב להעזר בחברת בדק בית המחברת מכשיר מיוחד למדידת לחץ מים ומזהה את הדליפות הנסתרות.

בדיקת אינסטלציה עצמית בבדק בית

דוד שמש וחשמל

עוד לפני הבדיקה מומלץ לבחון האם דוד השמש שלכם עובד כשורה? בדקו זאת ביום חמים בו השמש קופחת מעל ובחנו האם המים חמים מספיק? לאחר מכן, מלאו את האמבט במים חמים ובדקו מה תכולת הדוד והאם הוא מספיק לאמבטיה מלאה? נסו להשתמש בכל המים החמים מדוד השמש (עד שיהפכו לקרים) והפעילו את הדוד החשמלי.

לאחר חצי שעה, בדקו שוב מה כמות המים החמים שיוצאת מהדוד והאם המים בטמפרטורה הנכונה? חשוב לדעת כי לעתים הדוד יכוון על טמפרטורה גבוהה מאד שעשויה לסכן אתכם. נסו לגעת בעדינות במים או להשתמש במדחום. טמפרטורה חמה מדי עשויה להעיד על תקלה בתרמוסטט של הדוד. כמובן חשוב לתעד תקלה זו ברשומות שלכם.

בדיקת חשמל עצמית בבדק בית

בדיקת מערכות החשמל בבית

נעבור למערכת החשמל בבית. הידעתם כי אתם יכולים להשאיל או לרכוש טסטר חשמל שיעיד על תקלה באחד השקעים או במנורות? עברו על כל השקעים בבית ובדקו (בזהירות רבה) האם הטסטר מעיד על כך שיש זרם חשמלי בשקעים? לאחר מכן בדקו גם את הנורות בבית. אם נורה מסוימת אינה נדלקת, חשוב להחליפה באחרת בכדי לדעת האם יש תקלה בבית המנורה? חשוב לא לשכוח לבדוק גם את השקעים אליהם יחוברו מכשירי החשמל השונים. אם יש לכם מדיח מובנה בארונות המטבח, נסו להפעילו וגלו האם הוא מתחיל בפעולה?

בנוסף, בדקו גם את לוח החשמל. זו ההזדמנות הטובה ביותר שלכם לסמן בלוח המתגים את המתג המתאים לכל חלק בבית. הדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות הדלקה של כל האורות בבית. לאחר מכן יש לבצע כיבוי לכל מתג בנפרד, לצד זיהוי גופי התאורה עליהם הוא משפיע וכן השקעים באותו החדר. חשוב לדעת כי לעתים באותו החדר יהיו מספר מתגים שונים (בסלון לדוגמה). זהו את המתגים המשפיעים על המקרר, המזגן וכן דוד החשמל שלכם והוסיפו מדבקות מתאימות המתארות את שיוכו של כל מתג לתאורה בבית.

בדיקת חשמל מתקדמת עצמית בבדק בית

גודל החדרים

ביחד עם הבית קבלתם מהקבלן גם מפרט בו יצוינו הגדלים של החדרים השונים בבית. באמצעות מטר תוכלו לבדוק האם הנתונים הללו נכונים בפועל? יש המשתמשים בכפות הרגלים ומנסים למדוד באמצעותן. דרך זו אינה נכונה ועשויה להוביל לחוסר דיוק.

חשוב לדעת כי אם הקבלן מסר לכם דירה קטנה מהמובטח אתם זכאים לפיצוי. בדקו גם את גובה התקרה, את רוחב הדלתות (והאם הן נסגרות או נפתחות?) וכן את תקינות החלונות בבית.

בדיקת תוכניות ושטח עצמית בבדק בית

קירות הבית

בשלב הבא נבדוק את קירות הבית. מטרתנו לזהות קירות שאינם בנויים בצורה ישרה, רטיבות מתוך הקירות או צבע מתקלף. בכדי לזהות אם הקירות ישרים תוכלו להשתמש בפלס בעל בועה הנעה מעלה ומטה ונותנת חווי לזווית הקיר.

מה עם רטיבות בקיר? חשוב לדעת כי את מרבית מקרי הרטיבות הפנימית בקיר לא תוכלו לזהות. רק אם נתקלתם בטיח מתקלף ניתן לחשוד שיש רטיבות. במקרה זה מומלץ להזמין חברה מקצועית לביצוע בדק בית באמצעות מד רטיבות מיוחד המעיד על אחוזי הרטיבות מאחורי הקיר ויכול לזהות דליפות ונזילות.

בדיקת קירות עצמית בבדק בית

בדיקת הרצפה

מכירים את התירוץ של אנשים שאינם יודעים לרקוד כי הרצפה עקומה? בחיים האמיתיים מדובר בתופעה שעשויה להעיד על בעיות תשתית בבניין או דליפה נסתרת מתחת לבלטות. אתם יכולים להעזר בפלס ולראות האם הבועה זזה לכיוון זה או אחר וחורגת מקווי הפלס.

אתם יכולים לבדוק בעצמכם אם הרובה (החלק הנמצא בין המרצפות) מונח כראוי ואינו מתחיל להסדק. חשוב שהוא יהיה בגובה ובגודל אחיד המעיד על בנייה מקצועית ומדויקת.

חברה בדק בית מסוגלת לזהות גם פגמים ברצפות הבית (רצפות שמתחילות לעלות מעלה כי הרצפה אינה ישרה) ופגמים נוספים בריצוף עצמו באמצעות ציוד מיוחד.

בדיקת ריצוף עצמית בבדק בית

בדיקות נוספות לביצוע עם ציוד מתקדם בלבד

למתקדמים ניתן לקרוא חומר נוסף אודות אפיון ליקויי בנייה לפי גורמים שורשיים. לאחר שציינו בקצרה את כל הבדיקות שתוכלו לבצע לבדכם, כדאי לזכור כי זו עדיין אינה בדיקה מושלמת ומקיפה ויש בחינות נוספות שניתן לבצע רק בסיוע ציוד מתקדם. בדיקות  כמו: איתור נזילות, קרינה, רעש סביבתי ובדיקות נוספות. בנוסף, הדוח בדק בית שתקבלו בסיום בדיקה חיצונית עם חברה יסייע לכם לתבוע את תיקון התקלות או קבלת הפיצוי מהקבלן.עם זאת, את הבדיקה הראשונית אתם יכולים וצריכים לבצע בעצמכם ורק לאחר שאותרו הליקויים שאתם איתרתם כדאי להזמין חברה לביצוע בדיקות מקיפות אחרונות.

נשמח אם תוכלו לשתף במידה ואהבתם.