בדיקת בית משותף ושטחים משותפים

נזילות ורטיבות, אריחים שנופלים, זכוכיות שמתנפצות, תריסים חשמלים שלא נפתחים ואפילו, לא עלינו, מרפסות שקרסו למטה כרעם ביום בהיר, אלו הם ליקויים שלצערנו הפכו להיות עניין שבשגרה כאשר אנו מבצעים בדיקת בית משותף לבניינים ומגדלים.

הנתונים בשטח: מטרידים

בדק בית לא עושים רק לנכס הפרטי, יש צורך לבדוק גם את השטחים המשותפים אשר הינם לא פחות חשובים לאיכות החיים של הדיירים. לכן כאשר הקבלן מעוניין למסור את השטחים המשותפים נדרש לבצע בדיקת בית משותף או בדק בית לשטחים משותפים. חשוב לזכור ולדעת שלכל דייר ישנה אחריות כלפי הבית והרכוש המשותף ובכך גם כלפי כלל הדיירים.

מסיבות כאלו ואחרות בשנים האחרונות אחוזי הרווח של הקבלנים ירדו במידה ניכרת לעומת שנים קודמות, מדובר על פער של 10%. לכן הקבלנים מנסים לחסוך בעלויות ומכניסים לפרויקט חומרי גלם מוזלים כמו למשל שיש שהוזמן מהשטחים, מטבח מנגר פרטי שלא בהכרח עומד בתקנים ועוד.

כתוצאה מכך קורים ליקויים חמורים: בשנת 2013 שמענו על מרפסות שנפלו למטה וגרמו לאסון בפרויקט של קבלנים בחדרה, זכוכיות התנפצו בבניין משותף בגבעת שמואל בכמה וכמה דירות ועוד.

שירות בדק בית

פירוט בדיקת בית משותף

החל מ: 2,480 ₪
בדק בית לבניין מגורים

בדיקת בית משותף בניינים ושטחים משותפים

מה חובת הקבלן לגבי ליקויים בבדיקת בית משותף?

הממשלה מבחינתה אינה מחייבת פיקוח צמוד או מפעילה בקרה כלשהי, מה גם שכאשר מתגלים ליקויים, הקבלנים כמעט תמיד מתחמקים מאחריות, לעיתים מדובר בליקויים אשר יכולים לפגוע באיכות החיים בלבד ולעיתים אלו ליקויים שיכולים לסכן חיים של אנשים. כאשר מדובר בבתים משותפים הסיכון גדל מכיוון שלתהליך הבניה שותפים רבים ומספיקה טעות אחת קטנה כדי לגרום לליקוי חמור.

זאת בדיוק הסיבה למה בדיקת בית משותף, בניינים ושטחים משותפים הנה בדיקה הכרחית ולפעמים בלתי נמנעת.

מה עושים? בודקים

כאשר מדובר בדירה פרטית של לקוח הנושא הנו פחות מורכב שכן ישנו לקוח וישנו חוזה מקיף לדירה ספציפית. כאשר מדובר בשטחים משותפים, בנינים ואף שטחים משותפים בין כמה בניינים, מדובר בנושא מורכב יותר וזאת מהסיבה הפשוטה – הלקוחות לא מודעים לזכויותיהם ולא מגובשים מספיק לדרוש את אשר מגיע להם. לכן בדיקת בית משותף או בדק בית לשטחים משותפים הנו הכרחי בצורה חד משמעית.

בגלל חוסר האמון, ההתקוטטויות בבתי המשפט והסחבת במקרים שמתגלה ליקוי בבניין משותף, כיום ישנה מגמה של הדיירים והיא לקחת את העניינים לידיים ולהזמין בדיקות מוקפדות מטעם חברות מקצועיות. 

דיירים רבים פועלים באופן עצמאי או חוברים ככוח משותף כדי לוודא שהריצוף תקין, שאין סדקים במבנה, שלא קיימת בעיית איטום או נזילות סמויות מהעין ועוד. כמו כן יותר ויותר דיירים מודעים לזכויות שלהם כמו הזכות הנהוגה בחוזי מכר לשנת בדק ולאחריות של המוכר לגבי הדירה בבניין המשותף.

חשוב לדעת: לאחר בדיקת בית משותף החוק עומד לצידכם!

אם קניתם דירה בבניין משותף מקבלן על פי החוק אתם מחויבים לדווח לקבלן על ליקויים שנמצאו בדירה מיד כאשר הם מתגלים. מנגד, הקבלן מחויב לתקן את הליקויים בפרק זמן סביר. 

קחו בחשבון שבודק מטעם הקבלן יהיה נאמן יותר לאינטרסים של הקבלן, בעוד שבודק מטעמכם יהיה חף מאינטרסים ויציג בפניכם את התמונה המלאה המשקפת את מצבה של הדירה שלכם. 

לכן חשוב לפנות לחברה מקצועית ובעלת ניסיון בענף הבנייה על מנת שתהליכי הבנייה, השיפוץ, הקנייה והמכירה יהיו כמה שיותר שקופים.

חשמלאים ומהנדסים? אולי תוכלו לבדוק לבדכם

ליקויי בנייה הם הרעה החולה של הענף ואין זה מפתיע, הרי את רוב הליקויים האדם הסביר והרגיל לא יוכל לחשוף והקבלנים ומתווכי הדירות חוגגים כי היעדר פיקוח ואכיפה גורם לכך שיותר ויותר אנשים מדווחים על ליקויי בנייה ואינם זוכים למענה.

על פי דו"ח מטעם המועצה הישראלית לבנייה ירוקה נקבע ש- 26% מהלקויות ניתן למנוע כבר בשלבי התכנון הראשוניים. לכן כל שעליכם לעשות הוא לא לסמוך על המזל או הגורל, ליצור עמנו קשר, להזמין בדיקת בית משותף וכך לדאוג שיהיה לכם כלי מיקוח משמעותי בתהליך המשא ומתן מול הקבלן/המוכר.

כדי למזער את הסיכון כל שעליכם לעשות הוא להזמין בדיקת בית משותף: בדיקה
מקצועית על ידי צוות בעל הכשרה עם ציוד מתקדם ומכשור מיוחד לאיתור ליקויי
בנייה בבתים משותפים.