שאלות ותשובות

שאלות ותשובות נפוצות בתחומי בדק בית, ביקורת מבנים, ליקויי בניה ועוד. מעוניינים במידע נוסף? צרו קשר כעת עם חברת הומטר ואנו נשמח לייעץ ולספק לכם שירות מקצועי.
השאר פרטים לחזרה

שאלות ותשובות נפוצות

החוק הישראלי מתיר למי שהוסמך לבצע בדקי בית, מהנדסי בניין ומפקחי בניה לערוך בדק בית, היות והם נדרשים לחתום על דו"ח ליקויים אשר רק בעלי ניסיון ובעלי הבנה בתחום יכולים לגלותם. עם זאת, חשוב שהבודק יהיה מוכשר לציוד אשר מבוצע בו שימוש, וכן שיהיה בעל ניסיון בגילוי ליקויים מסוגים שונים ובנכסים שונים, לרבות: דירות ובניינים משותפים, נכסי מחיר למשתכן, מפעלים ועוד.

בדק הבית הינו שירות בעל טווח מחירים משתנה, שלרוב יהיה החל מ-1,379 ₪ ומעלה, כשבד"כ מדובר על מחירים גבוהים יותר, בהתאם לצורך. חשוב להבין כי במקצוע זה קיים קשר ישיר בין איכות הבדיקה וסוג הבדיקה (מה היא כוללת, איזה מערכות נבדקות לעומק וכד') לבין המחיר, משום שבדיקה מקצועית וכוללת תעשה שימוש גם במכשור מתקדם ויקר, זמן בדיקה ארוך מהרגיל וכד'. בהתאם, מומלץ לסמוך על ניסיון החברה או הבודק, ולא על המחיר, כשאתם רוצים להזמין שירות כזה, משום שאי-גילוי של ליקויים יכול להתבטא מאוחר יותר מבחינה כלכלית.

קיימים ליקויי בנייה נפוצים בשני סוגי הנכסים, כשאר בדירות חדשות ליקויי הבנייה נוגעים בד"כ לבנייה לא נכונה, בעוד שבדירות יד 2 ליקויי הבנייה נוגעים בד"כ לבליה. עם זאת, יש לציין כי תמיד יש יוצאים מן הכלל. בין ליקויי הבניה הנפוצים שמגלים בבדק בית, ניתן למצוא: ליקויי בנייה בצנרת, ליקויי בנייה בתחום האיטום, ליקויי קרמיקה, ליקויי אינסטלציה, ליקויי בטיחות במערכת החשמל והגז, והרשימה עוד ארוכה.

ראשית, מומלץ לכל אדם או משפחה הנכנסת לנכס חדש לבדוק אותו לפני קבלת המפתחות או קבלת הדירה\הנכס בפועל. שנית, עריכת הבדק בית מתבצעת לרוב מעט לפני הכניסה לדירה, אולם תמיד מומלץ לבצע יותר מבדיקה אחת ולפקח על הבניה בעזרת בודק בית\בניין מוסמך, וזאת כדי למנוע מראש טעויות וליקויי בנייה.

כשמדובר בדירת יד 2, האפשרויות הן בד"כ לא לרכוש את הדירה, או לבקש מבעל הדירה לתקן את הליקויים באופן מידי, בהתאם לשיקולכם. אולם, כאשר הדירה כבר נרכשה מקבלן, המצב עלול להיות מסובך יותר. חשוב לדעת כי החוק הישראלי קובע כי קיימת תקופה בה התיקונים בדירה יהיו על חשבון הקבלן, על פי תנאים מסוימים, בתקופת הבדק ותקופת האחריות (אלו הם המונחים בחוק).

עם זאת, גם לאחר תקופות אלה ייתכן והאחריות לתיקון הליקויים תחול על הקבלן, אולם זה רק במידה שהדיירים יצליחו להוכיח כי לא הייתה אפשרות סבירה לגילוי הליקוי בתקופת הבדק או תקופת האחריות וכן, אם מדובר בליקויי שלד, יסודות וכדומה. יש לבדוק משפטית כל מקרה לגופו, אך על כל פנים – אין ספק כי קיימת עדיפות לגלות את הליקויים כמה שיותר מוקדם לטובת הדיירים!

כפי שהסברנו, חלה על הקבלן אחריות לתקן ליקויים שונים בדירה בהתאם לאי עמידה בתקנים, אי עמידה בהסכם ועוד. אולם, כאשר הקבלן מסרב לתקן או מתעלם מחובתו החוקית, תמיד ניתן לפנות לתביעה בבית המשפט. זהו לא הפתרון האידאלי, אולם הוא עדיף מאשר השארת המצב כפי שהוא.

אגב, דוח הבדק משמש דיירים רבים בהתדיינות מול הקבלן ואף בבית המשפט לעיתים, ולכן חשוב כ"כ שבדק הבית יהיה כמה שיותר כולל, מקצועי וכמובן תקף משפטית. אגב, יש לשמור את כל דוחות הבדיקה, גם אם החלטתם מטעמים שונים לערוך בדק בית כמה פעמים, למשל לאחר תיקון של הקבלן.

  1. יצירת קשר עם חברת הומטר לשם תיאום ביצוע בדק בית, ביקורת מבנים ו/או כל שירות אחר. אנו נספק לכם ייעוץ ראשוני חינם ובמסגרת הייעוץ אנו נלמד על המקרה והצורך של הלקוח. במסגרת שלב זה, הלקוח ידע את צרכיו.
  2. ביצוע הבדיקה בפועל – ביצוע בדיקה מקיפה של הנכס (האורכת בין שעתיים לשלוש שעות וזאת בהתאם לסוג השירות. שלב זה הינו השלב החשוב ביותר שכן בדיקה זו נדרשת להיות מקצועית, אוביקטיבית ומקיפה.
  3. הכנת דו"ח מקיף – הכנה יסודית של דו"ח ממוחשב הכולל ביקורת ממצאים ופרשנות מקצועית בהתאם לממצאים אלו, לרבות רשימת הליקויים והערכה של עלויות לביצוע תיקון הליקויים.
  4. שליחת הדו"ח לקבלן ו/או לאחראי לליקויים – את הדו"ח שקיבלתם יש להעביר לקבלן לשם תיקון הליקויים או לשם קבלת פיצויים מתאימים בהתאם לירידת הערך של הנכס. עדיף למסור אותו ידנית תוך קבלת אישור בכתב כי הוא אכן קיבל אותו.
  5. תיקון הליקויים – ברוב המקרים הקבלן מסכים לממצאים ויתקן את הליקויים, יחד זאת יש לוודא כי התיקון יתבצע תוך פרק זמן סביר. (מומלץ לבצע בדיקה חוזרת לשם וידוא כי התיקונים בוצעו כהלכה). בשלב הזה הקבלן יכול ליצור עם המומחים של הומטר ואנו נסייע במתן הסברים על כל ממצאי הדו"ח.
  6. פניה לערכאה משפטית (במידת הצורך) – לעיתים רחוקות הקבלן ו/או הגורם האחראי לליקויים אינו מסכים עם ממצאי הדו"ח או התעלם ממנו ואינו מוכן לתקן את הליקויים. במקרה זה יש לבצע פניה לעו"ד מקצועי לשם הגשת תביעה בבית המשפט. בעת קיום הדיונים בבית המשפט העו"ד יציג את הדוח אשר קיבלתם כחוות דעת משפטית ומקצועית.


יש לכם שאלות נוספות? אתם מוזמנים ליצור קשר עם המומחים של חברת הומטר ואנו נשמח לסייע ולספק לכם שירות בסטנדרטים הגבוהים ביותר של שירות, אמינות ומקצועיות.